Børns gudstjeneste for børn

BØRNEKIRKE SPECIAL - NÅR BØRN LAVER GUDSTJENESTE FOR BØRN

-Hver den 4. søndag i måneden

En anerkendelse af børns tro og teologiske tanker.

Ligesom i så mange andre kirker ønsker Bethlehemskirken, at udviklingen af børnenes åndelighed er i centrum. At de ikke kun får kendskab til Gud men også lærer Gud personligt at kende.

Måske kan vi endda vende det hele på hovedet, så det handler om, hvordan vi støtter børn i at bevare den åndelighed og nøgle til Guds hjerte, de allerede har?

Børn er trods alt ligesom børn og behøver ikke at ændre sig, for at blive det.

hvem er egentlig den største i guds kongerige? Jesus kaldte et barn hen til sig og stillede det midt imellem disciplene. “Hør nu her”, sagde han. “Hvis I ikke ændre jer og bliver som børn, kommer i slet ikke ind i Guds kongerige. Den, der gør sig så lille som barnet her, han er den største i guds kongerige”.
— Matthæus evangeliet 18:1-4

Hvad sker der når børn selv får lov til at lave gudstjeneste?

I Bethlehemskirken leger vi ikke kun med tanken. En gang om måneden stiller vi børnene spørgsmålet, og det kommer der mange interessante og overraskende svar ud af, og som vi hører det, har vores store børn (10+) behov for indflydelse - De vil være med til at skabe indhold!

Hvis vi ser bort fra tro og religion, bliver opdragelsesprocesser ingen steder idag forstået så snævert som, at der blot skulle være tale om, at voksne formidler nogle færdige svar til børn. Tværtigmod er den generelle opfattelse af opdragelse i dag, at det er en gensidig process, hvor ikke kun voksne, men også børn og unge deltager aktivt - med egne meninger og opfattelser. Heraf følger at uafklarede spørgsmål og tvivl ikke betragtes som noget, der gør opdragelsen vanskeligere. Tværtimod anses spørgsmål og tvivl som en motor for indlæringen!
— Friedrich Schweitzer

Vi kalder det Børnekirke Special.

For snart 4 år siden satte vi skibet i søen for første gang og det blev til en fest for de 0-14+ årige med børnelovsang, cheerleaderkvaste, rytmeæg, sæbebobler og dans. En tale/prædiken med snak om, hvad det er ved børn, Jesus er så vild med, og hvordan vi hver især oplever Helligånden. Bøn, nadver, et fælles kirkebyggeri af træ-klodser og til sidst pølsehorn, bagt af vores unge.

Søndagens bedste kommentar dengang kom fra en forælder som sagde: “Hvordan skal jeg kunne sidde til en almindelig gudstjeneste igen, når jeg kan få det her!” Måske var det for sjov, men han sagde det! Forældreopbakning er en gave.

Du er velkommen til Børnekirke Special, hver den 4. søndag i måneden kl. 10 i Bethlehemskirken.