som gud ser børn

 Som Gud ser børn

Teologiske tendenser inspireret af Marcia J. Bunge - Toddling to the Kingdom

Børn er Guds gave og en kilde til glæde: Børn er gaver punktum!

Børn “får” man af Gud - børnene er din løn (Salmernes bog 127:3).

Af børns og nyfødtes glædessang har du bygget din fæstning mod dine fjender og deres plads er kun lidt ringere end englenes (Salmernes bog: 127:6) Denne opfattelse handler om, at vi som voksne må værdsætte børn for at være børn og forstå, at det at være et barn er en værdi i sig selv. At denne værdi gør alle børn værdige til at gro, at tale, at handle, at forblive sunde og raske og være en velsignelse og et privilegie.

Jesus kommer til os som barn (Lukasevangeliet 2: 1-21), identificerer sig med et barn(Markusevangeliet 9:36), inkluderer og opløfter børn (Lukasevangeliet 18:15-17 og Markusevangeliet 10: 13-16.) og bringer et barn i centrum for en stund i forbindelse med et trosmirakel (Johannesevangeliet 6:9).

Børn er syndige væsner og moralske repræsentanter:

Tanken om, at børn mobber hinanden eller tager et stykke legetøj fra en anden og siger "Min!", er ikke fremmed og kommer ikke fra fremmede.

Selvcentreringen og ”min vilje ske” er en naturlig fase i den personlige udvikling hos børn, men beklageligvis gror den attitude ikke sjældent fast som en del af det, at være menneske. Barnet er underlagt de tendenser, det er født ind i, og som udover kulturel indflydelse, også hænger sammen med den nedarvede menneskelige ondskab - Arvesynden.

  • “Det var dig, der gjorde det først”, eller “hvis du må, må jeg også” (Adam og Eva i Edens have, 1. Mosebog 3).

  • “Hvis du får mere end mig, bliver jeg rasende” (Mordet på Abel, 1. Mosebog 4).

Børn er i proces og har brug for støtte og vejledning:

Børn har brug for vejledning, instruktion og pleje på alle områder for at opnå en sund udvikling. (1. mosebog 19:19, Ordsprogenes Bog 22:6, Eajas Bog, 38:19, Salmernes Bog 78:4)

Børn er skabt i Guds billede:

Børn er “skabt i Guds billede” betyder, at de passer sammen med Gud og er født med evnen til at agere som Ham gennem Jesus Kristus. (1 mosebog 1:27 og 2:7)

Kan børns åndelige eller eksistentielle søgen efter mening, mål og selvforståelse være et udtryk for denne skabelsesmæssige samhørighed?

Gud kender børns inderste og har helt styr på det. (Salmernes bog 139:13-18)

Et lille træ er stadigvæk et træ
— ronni lamont

Børn er forbilleder for troen og en kilde til Guddommelig inspiration:

Børn bliver igennem hele biblen fremhævet som eksempler på Guds kærlighed til mennesket, og særligt Jesus stiller børnene foran som eksempel på pålidelig tro. (Eks. Matthæusevangeliet 18:1-7, Markusevangeliet 9:33-38 og Lukasevangeliet 9:46-48)

Børn er udsatte og har brug for medfølelse og retfærdighed:

Ud over at bibelen er fuld af skønne beretninger om de kære små, så er der også hjerteskærende og ubarmhjertige eksempler på, at børn ikke kun blomstrer og får andre til det. Børn dør! Og sulter! Og bliver svigtet!

Der er mange gode eksempler på kristne ledere, som igennem tiden har banet vejen for, at alle børn skulle have mulighed for at modtage undervisning og tage en uddannelse. Martin Luther bl.a.

Var Jesus i virkeligheden et forsømt barn? I hvert fald blev han glemt under en påskefest som 12 årlig og først fundet igen tre dage efter. (Lukasevangeliet 2:41-48)

Hvis vi tror på - som Jesus gjorde det - at børn kan lære voksne noget om moral og pålidelig tro, og være kilder til Guddommelig inspiration, må vi så ikke lytte opmærksomt til dem på måder, som ærer deres spørgsmål og indsigter?!

Til Reflektion

Hvordan kan vi genkende træk fra Gud i børnene? Eller fra børnene i Gud?